Ansökningsprocessen

Tänkte att jag kunde berätta lite förkortat om ansökningsprocessen. För er som är intresserade att bli au pair säger jag bara- börja i tid! Jag åker med föreningen Culture Care och är än så länge jättenöjd. Har däremot inte jämnfört med andra föreningar och så som man kanske borde, men den verkade ha det jag var ute efter. Allt började med att jag var med på ett onlinemöte och sen fick jag tillgång till min ansökan. Den är väldigt stor och det är mycket att fylla i så det kan ta ett tag. Mitt bästa tips jag kan ge där är att vara dig själv fullt ut. Ljug inte att du kan göra saker som du inte kan eller något liknande, man vill ju komma till en familj som vill ha dig och inte någon du ljugit ihop att du är. Efter detta var det intervju som gällde och det kontaktade Culture Care mig om. Blev intervjuad här i Halmstad där intervjun var både på svenska och engelska. Inget att vara nervös över däremot! Fick frågor liknande som man svarat i sin ansökan, exempelvis "varför vill du bli au pair?", "vad förväntar du dig av året?" osv.
 
När jag fyllt i min ansökan skickade jag in den och väntade på att bli matchad med en familj. Så länge gjorde jag min video. Kändes ju aningen löjligt att sitta och prata så men flera familjer väljer efter den så det kan vara viktigt. Sen fick jag ett mejl att jag blivit matchad med en familj utanför New York och vi skypeade en del. Väldigt härlig familj men det kändes bara inte rätt. Var aningen jobbigt att skriva till dem att jag inte vill bli deras au pair, men lika bra att få det gjort så dem kan fortsätta sin ansökan. Skypeade med några familjer till men ingen kändes  rätt. Men tillslut fick jag ett mejl av en familj från San Francisco och kände redan i mejlet att det verkade vara en familj som skulle passa mig. Bestämde skypetid (tips när ni skypear: förbered er! Dem kommer säkert vilja att du ska ställa frågor till dem osv, även att du är beredd på att svara på frågor) och allt kändes rätt. Sen har vi mejlat en del och efter ett tag ringde det från Culture Care som berättade att familjen ville att jag blev deras au pair. Och här är jag nu, inte fixat visum eller liknande. Men har ju ett tag på mig! 

Kommentarer
Postat av: Jennie

Hur förberedde du dig till ert skype-samtal? Man vet ju inte alls avd dom kommer ställa. Har du några tips?

Svar: Hej! Ledsen att jag inte svarat tidigare, har haft dålig koll på kommentarerna sen jag slutade blogga. Jag förberedde mig mer genom att skriva ner frågor jag ville ställa dem :) Som du säger är det väldigt svårt att veta vad dem kommer att ställa för frågor.. Kram!
usanni.blogg.se

2014-04-27 @ 11:33:32
URL: http://jkristenssonusa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0