Visumansökan

bildkälla
 
Igår var jag på ambassaden för att fixa mitt visum. Kom dit vid åtta och såg den enorma kön. Ångrade genast att jag bara tagit en t-shirt under jackan.... SVIN kallt. Men var ju bara att ställa mig i den långa kön. Som tur kom jag bakom en tjej som också skulle åka som au pair och vi klickade direkt vilket var roligt då tiden gick fortare när man hade någon att prata med! Men tips för er som ska dit- förbered er för att få stå utomhus i kö. Jag fick stå i drygt en timme.
 
Sen kom man in till ett rum där man fick gå igenom en säkerhetskontroll och även lämna ifrån sig alla sina elektronikprylar (inkl hörlurar exempelvis). Fick en lapp som man sedan skulle lämna för att hämta ut sina saker efter intervjun. Kommer på den briljanta idén att lägga denna lappen i mitt pass. När jag sedan kommer till nästa rum och ska lämna in alla papper lämnar man även in passet. Mindre smart då min lapp låg där.. Men fick säga till tjejen i luckan sen och fick min lapp igen.
 
Efter man lämnat in alla papper fick man vänta tills man blev uppropad och fick då ta fingeravtryck innan man fick sätta sig och vänta igen. När man sedan blev uppropad för andra gången var det dags för "intervjun". Eller man kan inte ens kalla det för intervju. Hon frågade mig om min barnerfarenhet och hur gamla barnen var jag skulle ta hand om, sen var det klart!
 
Dessa papper behövde jag med till ambassaden:

1. DS-160 ”Confirmation page”

2. DS- 2019 och SEVIS (ihophäftat från Cultural Care)

3. Pass

4. Kuvert med skicka direkt-fraktsedel på

5. Kvitto på betald visumavgift

6. Personbevis 120 - alla relationer

7. Extra framkallat foto

8. ”Proof of funds”

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0